איך להגיע
  אוצרות מהמחסן
  גלריה טל בערבית صالة العرض طال
  לוח מודעות
  ג'סיקה מאיר- רשמיה של אסטרונאותית
  טבע שביר- פרויקט קיימות ואיכות הסביבה
  מדברי האוצרת לפתיחה
  סיור בפארק פסלים דליה מאירי יום שישי 24.12.2021 שעה 11
  סכום ביניים
  קטלוג התערוכה
  מועדי פתיחת הגלריה בחגי תשרי
  רשמים מהפתיחה
  שיח גלריה שבת חול המועד 25.9
  תמונות מהפתיחה
  לקראת פתיחת התערוכה
  כיתוב האוצרת לתערוכה
  הזמנה
  ביקורי קבוצות במהלך התערוכה
  תמונות מביקורי קבוצות בגלריה
  תקציר הפרויקט
  יום כדור הארץ
  קיימות וסביבה
  טבע שביר -התערוכה
  גלריה טל -18 שנות פעילות
  האמנית פסלת חוה מחותן הלכה לעולמה
  מבט מעל -תערוכת צילומים של האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר בגלריה במרכז אקדמי רופין
  פנחס עשת -לא פסל של חומר אחד
  דן קריגר פרידה Dan Kryger Adieu
  זכרון בסלון ספורה של קהילת בקאו רומניה
  שרה בנינגה-הזמנה לשיח גלריה
  תערוכות מהעבר -רוצים להיזכר
  שרה בנינגה מבט מעבר Looking Beyond
  ילדים זה כל הספור!
  מילון וליש
  עידו נוי -ברכות לקבלת התואר
  מפגש -תערוכת אמנות נאיבית
  התערוכה המוצגת קסם הנייר
  קסם הנייר
  הביקור בהתאם להנחיות משרד הבריאות
  התחדשות אמני כפר ורדים מציגים
  שירלי סיגל מכוסה וחשוף
  קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
  ציוני דרך תערוכה מאוסף הגלריה
  ורדה יתום
  כנס מותר 2015 -הרצאת עדי גרינפלד בכנס
  לאה גולדברג עוד חרוז אחד
  דלית שלגי-לאון אור אחר, תחת שמש אחת
  דליה מאירי Paris Open Studio 2016
  מפגש עם הסופרת משוררת חמוטל בר-יוסף
  טבע הדברים -תערוכה חדשה
  בוגרים 2020- בית ספר גורן לעיצוב ולתקשורת חזותית
  סודות בבדים ותפרים
  אנחנו בסגר אנחנו בסדר-יוצרים בתקופת הקורונה
  הרצאת עדי גרינפלד בכנס מותר 23
  טל גרינפלד פלורידה
  מרסל ינקו Late DADA
  עידו נוי על גגות תל-אביב
  טלי זורע חרוט בנוף
  תערוכות לפי שנים
  עודד פיינגרש דיאלוג
  ישראל גרינפלד פרקטלים בצמר
  אפרים משה ליליין
  אפרים משה ליליין נשים בגלריה האוניברסיטאית אוניברסיטת תל-אביב
  שיח נשים, ייצוג נשים באמנות ישראלית
  אחמד כנעאן על חבל דק
  תערוכת אמנים בוגרי הכפר לקראת חגיגות ה-30
  מבואה
  חוה מחותן זכרונות ילדות
  אהרון גלעדי פנים אל פנים
  דוד מסר בדרכו
  דוד מסר בדרכו
  תערוכת בוגרי בצלאל תואר שני MFA
  יאן פטרי - עבודות אחרונות
  שולה ליס מסע אישי
  פרופ' מורדכי עומר, לזכרו
  שמואל כץ הלך לעולמו
  מטלמורפוסיס סרט ושירים בתערוכה
  מטלמורפוזיס על האמן והתערוכה
  מיקי צדיק קורמת עור
  בהשראת חנוך לוין-תערוכת הדפסים
  ארץ ארץ נופים ואנשים מארץ ישראל של פעם
  מעגלים, דליה מאירי
  זמן התארגנות-חלון התרעננות
  לחם תערוכת אמני כפר ורדים
  שמואל כץ, בין מ?צ?רים מבית הזכוכית לארץ מובטחת
  תערוכות עבר Past Exhibitions
  אוֹמְרִים יֶשְׁנָהּ אֶרֶץ...
טבע שביר- פרויקט קיימות ואיכות הסביבה
כיתוב האוצרת לתערוכה

 

טבע שביר, טבע, סביבה, קיימות

 אקו ארט Eco Art, אמנות אקולוגית, משתמשת בכל האמצעים והכלים העומדים לרשות היוצר כדי לעסוק בבעיות הקיומיות וההישרדותיות של זמננו, מתוך מודעות לנושאי הקיימות והמשאבים הסופיים של כדור הארץ. ניתן לראות באקו ארט סוג של "אמנות מגויסת" להעברת מסרים מטרידים על מצב הפלנטה. כיום, כאשר קיים טשטוש בין התחומים של אמנות ותקשורת חזותית, אם היצירה נובעת מנושאים המטרידים את האמנים מתוך העיסוק הפנימי שלהם בנושאים הבוערים של תקופתנו, הרי יצירתם מצטרפת לשרשרת ארוכה של יצירות אמנות העוסקות בבעיות ובתופעות התקופה. אם המסרים יצליחו להסב ולו במעט את הקשב של הציבור בתקופה עתירת מסרים בשפע האמצעים והערוצים, תוך עומס מידע כאוטי, אולי הם יביאו למודעות ופעולה בנושאי הסביבה, ואזי המטרה מושגת. 
רבים העוסקים באקולוגיה ונושאי הקיימות באים ממגוון רחב של דיסציפלינות - פעילים, מדענים, מחוקקים, פילוסופים, פוליטיקאים, ואחרים - מצביעים על תחום אינטרדיסציפלינרי נרחב והקשרים רבים. האמנות האקולוגית פועלת בתווך ובקונטקסט של הנושאים הרבים, תוך בחירה סלקטיבית, ממוקדת בנושא הקרוב, המטריד והמעניין את האמן כפרט. התערוכה מציגה פנורמה של הנושאים וההקשרים לבעיות, דילמות ושאלות המנסות לעורר בצופה מודעות והזדהות. האמנים העוסקים בנושאי סביבה וקיימות יכולים בתרומתם הצנועה להשפיע על דעת הקהל ולהצביע על הסכנות לדורות הבאים הטמונות בהמשך ההתנהגות.  

הביטוי האמנותי בתערוכה זו מציג ועוסק במגוון נושאים. הפגיעה בבעלי חיים ובמיוחד ימיים מוצגת בסדרת פסלים מתוך פרויקט פסלים ימיים של הפסלת שוש יוגב לצד צילומים של יצחק יוגב. הזוג יוגב מציגים את בעלי החיים הימיים הנפגעים על ידי מעשי האדם בטבע הימי. הצילומים של יצחק יוגב מתארים את היופי הנשגב של היצורים כפי שהם נראים בטבע.


הנושא של צמצום אזורי מחייה ואובדן והיכחדות מינים של בעלי חיים מקבל נראות רחבה בתערוכה. מיכל אשל, אמנית רב תחומית, בוחרת בפיסול קרמי של סדרת דרורים, שהיו מרכיב משמעותי בחיי היום יום בארצנו והולכים ונעלמים מנוף חיינו. ציפור ה-"דודו", שנכחדה כליל והפכה לסמל החיות שנעלמו מעל פני כדור הארץ, מיוצגת על ידי פסל בעיסת נייר של רינה סטרוד. ציפורים נדירות אחרות מוצגות בצילומי שמואל הלוי. עדנה פישר יצרה ומציגה סדרת הדפסי מונוטייפ על נייר עטיפה ממוחזר ומשומש, המתארת את מות הציפורים. הציפור, הקשורה לנפש האדם פיסית ומושגית, מדגימה סימבולית את תחושת האבדן ומעבירה היטב את המסר של נקודת אל חזור. 

על הדבורים ההולכות ונעלמות כבר למדנו מציטוט המיוחס לאיינשטיין:

“If the bee disappears from the surface of the earth, man would have no more than four years to live.”

אם אמנם אמר זאת איינשטיין או לא, ידוע פועלן החיוני של הדבורים להאבקת הצמחייה המשמשת כמזון ליצורים על פני הפלנטה, והיעלמותן עלולה לסכן את מזון האדם. הצמצום במגוון הביולוגי והעלמות מינים (biodiversity) ופלישתם של מינים אחרים היא בעיה ידועה ונחקרת. בספר האדום לחולייתנים ולצמחים, שהתפרסם כבר לפני יותר מעשור ומבוסס על מחקרים רבים של מדענים, יש רשימות ארוכות של מינים שנכחדו באזורנו ולא יהיו עוד בנמצא בדורות הבאים. נעשים ניסיונות לשחזר, לשמר או לגדל מחדש מינים מעטים אולם יש כאלה שנעלמו לעד. על כך נוכל ללמוד מיצירתה של דקלה גרציאני המתארת תהליך של היכחדות הדרגתית של צמח, עד כדי שרידותו כמוצג מוזיאוני או מאובן בלבד.

 

אסתי כץ אוספת מאמרים בנושאי סביבה, הכותרות המדאיגות לגבי גילויים מדעיים המתארים את השינויים והפגיעה באיזון האקולוגי משולבות כציטוטים בסדרת יצירות המביעות את תחושותיה ומגיבות לכתבות. השימוש בדפי לוח שנה ישן כמצע לציוריה מרמז על מימד הזמן החולף ואוזל. מיכל כץ ערכה מסע חקר בעקבותיו יצרה סדרה העוסקת בהקשרים של פחם - פחמן, יסוד המרכיב כל מולקולה של חומר חי, אורגני, אך הוא גם מרכיב בפחמן הדו חמצני הנוצר מפליטות שמקורן בטביעת הרגל הפחמנית של האדם. בעבודתה יצרה שכבות חומר, הכוללות יריעות פלסטיק וחומרים נוספים, ומדמות את השכבות הנוצרות מפעילות האדם ונטמעות בטבע. 

 

אמנים אחדים - יהודית גיל, שיר הלוי, ואורית קרן רייך - מציגים צילומי "טבע דומם", המתארים את הזבל הנערם באתרי טבע ומדגישים את הפגיעה העמוקה של אשפה הנערמת כתוצאה מתהליכי מחזור לא מבוקרים. הניגוד בין נופי הטבע הפסטורליים וערימות הזבל המפוזר ונערם במקומות לא צפויים מדגיש את שרידי עולם הצריכה והשפע, שעם סיום תפקידם הפונקציונלי נזרקים והופכים לחלק בלתי נפרד מהנוף.

 האסתטיקה המוזרה של הכיעור וההשלמה השקטה שלנו עם המראות מדגישים את הכאוס המזדחל וממלא את עולמנו. למרות מאמצי פינוי הזבל והמחזור הממוסדים, למרות נציגי ופעילי הסביבה הפושטים על אתרים ומנסים לרפא את המפגעים, והמתנדבים הבאים לנקות בידיים את הנפט שנשפך אל חופינו, כמתואר ביצירות של אתי צ'כובר וגליה אגם שטרן, למרות כל אלה, לא ניתן להתגבר על העומס והנוכחות של ערימות הפסולת שיגדירו את השכבות הארכיאולוגיות של תקופתנו. 

אייל חירורג, אמן צעיר, מאייר ואנימטור, מציג שלושה איורים המביעים הרהורים על היחסים האמביוולנטיים בין האדם לטבע. נקודת מבט צעירה ומאתגרת מוצגת על ידי אוריין פינטו, שיצרה לפרויקט הגמר בתקשורת חזותית במכללה האקדמית עמק יזרעאל עבודת וידאו ארט. כדי להדגים את הצורך בשינוי, היא מתארת ניפוץ סממני התרבות כדי לאפשר בניית עולם מחדש.

ההתחממות הגלובלית מיוצגת על ידי צילומי הקרחון המתכווץ והשריפות ביערות הגשם באמזונס, כפי שנצפו מתחנת החלל וצולמו על ידי האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר. הצילומים מלווים במסר הברור של ג'סיקה לפגיעות הפלנטה ולצורך הדחוף של שילוב מאמצים בינלאומי להצלתה. בתערוכה מוצגות עבודות של האמנית חוה מחותן שהלכה לעולמה לאחרונה - תחריטים ופסל בזלת מתוך הפרויקט שהוצג במוזיאון חיפה ובירושלים בשנות השמונים של המאה הקודמת. יצירתה מוצגת כמחווה לכל אותם אמני סביבה חלוצים, שיצרו והתייחסו לנושאי סביבה ופגיעה בטבע כתוצאה מפעילות מוגברת של העולם התעשייתי במהלך יותר מחמישים שנה.

בין החלוצים היה יצחק דנצינגר (1916-1978), שהושפע מיצירתו של הנס האקה  (Hans Haacke)הגרמני-אמריקאי, והחל לעסוק באמנות אקולוגית כאמן בוגר. הפרויקט המכונן שלו, המסמל את האמנות האקולוגית הישראלית, הוא שיקום שלוש מחצבות של מפעלי נשר על הכרמל. (דנצינגר, מפגש עם מקום, 1981, מוזיאון ישראל, קטלוג תערוכה). 

אמנים רבים עסקו בנושאים אקולוגיים. נציין את שי זכאי שעסקה בזיהום בבטון בנחל עציונה שבעמק האלה, ליד בית שמש. בשנת 1999 היא השתמשה בבטון שנאסף בערוץ הנחל כדי ליצור פסלי דגלים וחפצי אמנות אחרים. הפרויקט עורר את דעת הקהל, ובשיתוף פעולה בין האמנית, מדענים והקהילה נוקה ערוץ הנחל.

חוה מחותן יצרה פסלי סביבה בנגב ובגליל, חלקם הוצגו לתקופה קצרה כמיצבים, כאשר עם סיום התצוגה החזירו האמנים את הטבע למצבו הקודם. בין פרויקטי הסביבה של מחותן היה הפרויקט עמק לאקאוונה, איזור בפנסילבניה בו גדלה בנעוריה. בחזרתה למקום אחרי שנים רבות נחשפה מחותן לתופעת בולענים, שנגרמו על ידי כרייה מואצת של פחם, ולנזק לנוף שהשתנה והפגיעה בחי ובאדם.

 Producers and Consumers - ppt video online downloadבתערוכה אנו מציגים את פרויקט גן הפסלים ביובלים של הפסלת דליה מאירי ובן זוגה יגאל. באתר פסולת בפאתי הישוב יובלים יצרו הזוג מאירי במהלך כשלושים שנה בעבודה עצמית, פארק פסלים אקולוגי הכולל את הצמחייה הטבעית של האזור ומשלב את פסליה המונומנטאליים. 

הפסל של אלישבע צבר שמור על העולם ילד, שנבחר כמייצג בהזמנה לתערוכה, מבטא בצורה סימבולית את חיפוש שווי המשקל, נקודת האיזון בין הטבע לצרכי האדם בעולם המודרני. הוא מבטא גם את ההכרה והמודעות שהדור שלנו לא היטיב לשמור על העולם, והתוצאות יהיו חלק בלתי נפרד מההתמודדות וההישרדות של הדורות הבאים.

עדי גרינפלד, אוצרת, יולי 2021