איך להגיע
  אוצרות מהמחסן
  גלריה טל בערבית صالة العرض طال
  לוח מודעות
  ג'סיקה מאיר- רשמיה של אסטרונאותית
  טבע שביר- פרויקט קיימות ואיכות הסביבה
  גלריה טל -18 שנות פעילות
  האמנית פסלת חוה מחותן הלכה לעולמה
  מבט מעל -תערוכת צילומים של האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר בגלריה במרכז אקדמי רופין
  פנחס עשת -לא פסל של חומר אחד
  דן קריגר פרידה Dan Kryger Adieu
  זכרון בסלון ספורה של קהילת בקאו רומניה
  שרה בנינגה-הזמנה לשיח גלריה
  תערוכות מהעבר -רוצים להיזכר
  שרה בנינגה מבט מעבר Looking Beyond
  ילדים זה כל הספור!
  על התערוכה
  הזמנה
  אירוע נעילת התערוכה
  ילדים בתולדות האמנות
  שיח גלריה
  משתתפי התערוכה
  תמונות
  אמנים כותבים
  כתבה-שאלות ותשובות עם האוצרת
  אירוע פתיחה
  מילון וליש
  עידו נוי -ברכות לקבלת התואר
  מפגש -תערוכת אמנות נאיבית
  התערוכה המוצגת קסם הנייר
  קסם הנייר
  הביקור בהתאם להנחיות משרד הבריאות
  התחדשות אמני כפר ורדים מציגים
  שירלי סיגל מכוסה וחשוף
  קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
  ציוני דרך תערוכה מאוסף הגלריה
  ורדה יתום
  כנס מותר 2015 -הרצאת עדי גרינפלד בכנס
  לאה גולדברג עוד חרוז אחד
  דלית שלגי-לאון אור אחר, תחת שמש אחת
  דליה מאירי Paris Open Studio 2016
  מפגש עם הסופרת משוררת חמוטל בר-יוסף
  טבע הדברים -תערוכה חדשה
  בוגרים 2020- בית ספר גורן לעיצוב ולתקשורת חזותית
  סודות בבדים ותפרים
  אנחנו בסגר אנחנו בסדר-יוצרים בתקופת הקורונה
  הרצאת עדי גרינפלד בכנס מותר 23
  טל גרינפלד פלורידה
  מרסל ינקו Late DADA
  עידו נוי על גגות תל-אביב
  טלי זורע חרוט בנוף
  תערוכות לפי שנים
  עודד פיינגרש דיאלוג
  ישראל גרינפלד פרקטלים בצמר
  אפרים משה ליליין
  אפרים משה ליליין נשים בגלריה האוניברסיטאית אוניברסיטת תל-אביב
  שיח נשים, ייצוג נשים באמנות ישראלית
  אחמד כנעאן על חבל דק
  תערוכת אמנים בוגרי הכפר לקראת חגיגות ה-30
  מבואה
  חוה מחותן זכרונות ילדות
  אהרון גלעדי פנים אל פנים
  דוד מסר בדרכו
  דוד מסר בדרכו
  תערוכת בוגרי בצלאל תואר שני MFA
  יאן פטרי - עבודות אחרונות
  שולה ליס מסע אישי
  פרופ' מורדכי עומר, לזכרו
  שמואל כץ הלך לעולמו
  מטלמורפוסיס סרט ושירים בתערוכה
  מטלמורפוזיס על האמן והתערוכה
  מיקי צדיק קורמת עור
  בהשראת חנוך לוין-תערוכת הדפסים
  ארץ ארץ נופים ואנשים מארץ ישראל של פעם
  מעגלים, דליה מאירי
  זמן התארגנות-חלון התרעננות
  לחם תערוכת אמני כפר ורדים
  שמואל כץ, בין מ?צ?רים מבית הזכוכית לארץ מובטחת
  תערוכות עבר Past Exhibitions
  אוֹמְרִים יֶשְׁנָהּ אֶרֶץ...
ילדים זה כל הספור!
ילדים בתולדות האמנות

ילדים בתולדות האמנות
עדי גרינפלד

ייצוג ילדים באמנות מתבטא בתחומים רבים ונוגע באספקטים היסטוריים, חברתיים, תרבותיים ואנתרופולוגיים, ומשקף את היחס אל נושא הילד בכל תקופה ותקופה. דמוי הילד מופיע בציורים ופסלים עתיקים ביותר, ממצרים העתיקה, אמנויות יוון ורומי, ועד ציורי נצרות מוקדמים. העניין בילדים השתקף בתחומי יצירה רבים, בספרות, באמנויות הבמה, בכתיבה פילוסופית.  

תחילה הוצג דמוי הילד כמבוגר קטן, לבוש בגדי מבוגרים, במנותק מסביבתו, ללא מחוות של חיבה או יחס מיוחד של המבוגר לילד. הוא הוצג בהקשר לתפקידו כממשיך המשפחה, בתפקיד ממלכתי, מוסדי, ובעיקר במשפחות המלוכה. הגישות החינוכיות הקפדניות של משמעת, ציפייה לציות והתנהגות טובה, יצרו דמויות מרוחקות, שבלוניות, עם מאפיינים שלא השתייכו לעולם הילד ודימוייו. במעמדות הגבוהים הילדים היו סימן להמשכיות השושלת, ובמעמדות הנמוכים תפקידם היה לעזור בכלכלת המשפחה על ידי יציאה לעבודה בגיל צעיר. החובות והזכויות היו קשורים ליחידת הבית והמשפחה.

ריבוי ילדים במשפחה בא לפצות על החיים הקצרים ושעורי התמותה הגבוהים בקרב ילדים כתוצאה ממחלות, מגפות, תת-תזונה וסניטציה לקויה. ההתגברות על מות הילד הייתה עם לידתו של ילד חדש, שקיבל לעיתים את אותו שם. הדת והכנסייה הנוצרית היו גורמים חשובים שהשפיעו על מעמד הילדים. מצד אחד, היחס השלילי אל הילד שנולד מתוך החטא הקדמון, ומסורת ההטבלה האמורה להסיר חטא זה. מצד שני, היה הילד מדומה ומושווה לילד ישו ומוקדש לו, כנושא את גרעין הקדושה. הכנסייה הייתה גורם המרכזי ביצירת מוסדות חינוך לדאגה ליתומים ממשפחות המעמד הנמוך. במוסדות אלה לא הייתה מודעות לאופיים המיוחד של הילדים, לצרכיהם בתשומת לב וחיבה.  

עם תחילת הרנסנס (במאות ה-14-15), כאשר הדגש עבר אל דמות האדם האינדיבידואלי, גם דמוי הילדים קיבל אופי אחר, אנושי יותר. גם יצירות הנצרות, המשפחה הקדושה, האם והילד, הפכו לדמויות ריאליסטיות. הילדים הופיעו כדימויי מלאכים, או יצורי פוטי, ונראו יותר ויותר כילדים מציאותיים. לקראת המאה ה-16 ובמיוחד עם תחילת המאה ה-17, החלה מודעות לילד כישות עצמאית חופשית. עם התחזקות המעמד הבינוני ומקומו המרכזי בחברה, ועם התחזקות התא המשפחתי, חל שינוי במעמדם של הילדים. השינוי הרעיוני בא לידי ביטוי בטקסטים שנכתבו, וגם בדימויים חזותיים. הילד, כמסמל את עתיד המשפחה, זכה למבט חדש, גם כמושג סוציאלי ופוליטי, כגורם בעתיד המדינה.

שינוי זה התבטא בז'אנר של ציורים המביעים אינטימיות ואושר הזוג או המשפחה עם הולדת הבן או הבת. לעיתים הציורים כוללים גם את הסבים, ומדגישים את הקשר הדורי. הם מוצגים בחיי יום יום, על רקע נופים או הגינה הביתית, בדיוקנאות משפחתיים. ניתן ללמוד על תפקידי האם והאב בחינוך הילדים, האם מלמדת את הבנות את מלאכות הבית והטיפול בילדים, והאב נוכח, עניין חדש בפני עצמו, ומלמד את הבנים מדעים ומשחקי מלחמה, נושאים שיעזרו להם בעולם החיצוני. אמנים ובמיוחד אמניות (כמו לברון) תיארו ביטויים של חיבה וקרבה, במיוחד בין האם לילדיה.  

חיבורים נכתבו על הצורך בחינוך והקמת מוסדות חינוך, לעומת הלימודים שהיו נהוגים על ידי מלמדים פרטיים במעמדות העשירים. חיבורים של ג'ון לוק, ז'אן-ז'אק רוסו ואחרים התמקדו ופרטו את הצורך של הילד בלימודים ובמיוחד בהדרכה לכישורים שיבטיחו את עתידו. חיבורים אלה הדגישו את זכויות הילדים כפרטים בחברה. מושג ה"ילדות" קיבל משמעות חדשה, בה הוגדרו לילדים מאפיינים לאישיות משלהם, כזקוקים להגנה וטיפוח ולאחריות מבוגרים לגידולם ורווחתם. ציורי ילדי המלוכה, יורשי עצר ואצילים תיארו את התכונות הילדותיות לצד שמירה על מעמדם הרשמי על ידי הוספת אטריבוטים המדגישים את תפקידם. גם ילדי המעמד הנמוך "נכנסו לתמונה" בתיאור משחקי ילדים לצד עליבותם ועניים. חינוך הילדים תואר בדמויי כיתות לימוד, הדרכת הורים, משחקי ילדים ומסורת העברת סיפורים בעל פה.

המהפכה התעשייתית והשפעתה על תהליכים חברתיים הביאה לשתי מגמות הפוכות בהקשר לייצוג ילדים באמנות. מצד אחד, רומנטיזציה של הילדות בתיאורי תמימות,Age of innocence , באמפטיה לילדים, משחקיהם ופועלם. לעומת זאת, תיאורי עבודת ילדים, עבודה פיסית קשה החל מגיל מאד צעיר, במפעלים ובמכרות, ככוח עבודה זול וניצול גופם הקטן שיכול להיכנס למקומות קטנים, כמו  במכרות.  

ז'אנר מיוחד בייצוג ילדים, שהיה נפוץ למעשה בכל התקופות, הוא ציורי ילדי אמנים. אמנים רבים, חלקם כאלה שזכו לפרסום ותהילה, יצרו עבודות המתארות את ילדיהם או השתמשו בילדיהם כמקורות השראה. הילדים כמודלים זמינים תוארו מנקודת מבט אוהבת, הודגשו צעירותם ורעננותם, מתוך ניסיון להנציח את הרגעים החולפים, עם דמותם המשתנה. 

למרות ריבוי ייצוגם של ילדים במהלך כל תולדות האמנות עד ימינו, מעטות התערוכות שנערכו בנושא. לאחרונה הוצגה תערוכה במוזיאון מרמוטן בפריז (2016), שהתייחסה במחקר נרחב לנושא במיוחד בצרפת, הוצגה תערוכה במוזיאון הלאומי של סקוטלנד (2018), ויצא ספר על אמנים המציירים את ילדיהם. כל אלה ציינו היבטים השונים של ייצוג ילדים באמנויות.

L'Art et l'Enfant , Chef-d'Oeuvres de la Peinture Francaise, Musée Marmottan Monet, Paris, 2016

 

Children in Art, National Galleries of Schotland, 2018

 

Child: Portraits by 40 Great Artists, Heslewood, Juliet, 2013