איך להגיע
  לוח אירועים
  דלית שלגי-לאון אור אחר, תחת שמש אחת
  מרסל ינקו Late DADA
  התחדשות אמני כפר ורדים מציגים
  שירלי סיגל מכוסה וחשוף
  לאה גולדברג עוד חרוז אחד
  טל גרינפלד פלורידה
  קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
  על האמן
  על התערוכה
  יצירות בתערוכה
  הזמנה
  כיתוב מלווה לתערוכה
  תמונות מפתיחת התערוכה
  הודעה על שיח גלריה וסדנת קליגרפיה
  תמונות משיח גלריה
  הרצאת עדי ענבר על חדש וישן בתרבות יפן
  כנס מותר 2015 -הרצאת עדי גרינפלד בכנס
  ציוני דרך תערוכה מאוסף הגלריה
  ורדה יתום
  הרצאת עדי גרינפלד בכנס מותר 23
  חוה מחותן זכרונות ילדות
  אהרון גלעדי פנים אל פנים
  דוד מסר בדרכו
  דוד מסר בדרכו
  עודד פיינגרש דיאלוג
  תערוכת בוגרי בצלאל תואר שני MFA
  יאן פטרי - עבודות אחרונות
  שולה ליס מסע אישי
  תערוכת אמנים בוגרי הכפר לקראת חגיגות ה-30
  מבואה
  טלי זורע חרוט בנוף
  תערוכות לפי שנים
  ישראל גרינפלד פרקטלים בצמר
  אפרים משה ליליין
  אפרים משה ליליין נשים בגלריה האוניברסיטאית אוניברסיטת תל-אביב
  שיח נשים, ייצוג נשים באמנות ישראלית
  עידו נוי על גגות תל-אביב
  אחמד כנעאן על חבל דק
  מטלמורפוזיס על האמן והתערוכה
  פרופ' מורדכי עומר, לזכרו
  שמואל כץ, בין מֵצַרים מבית הזכוכית לארץ מובטחת
  לחם תערוכת אמני כפר ורדים
  זמן התארגנות-חלון התרעננות
  מעגלים, דליה מאירי
  ארץ ארץ נופים ואנשים מארץ ישראל של פעם
  מטלמורפוסיס סרט ושירים בתערוכה
  בהשראת חנוך לוין-תערוכת הדפסים
  מיקי צדיק קורמת עור
  שמואל כץ הלך לעולמו
קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
על התערוכה

 

קזואו אישיאי רשמים מיפן

 

עדי גרינפלד

  


התערוכה של האמן קזואו אישיאי מאפשרת לנו מפגש עם יצירות אמנות בהשראת תרבות יפן הרחוקה. אישיאי, החי בישראל שנים רבות, מתמודד עם הסתגלות לתרבות הישראלית, השונה כל כך מהעולם שבו גדל והתחנך.

 

בדרכו השקטה, הוא מביא אלינו דימויים, של אותיות וסימנים בציורי דיו, בטכניקת קליגרפיית דיו יפנית, וגם יצירות בחומרים כמו אקריליק ושמן, אשר נוצרו בהשראת מקורות עולם עתיק יומין בשילוב טכניקות מסורתיות ועכשוויות.

 

הנושאים, מראות ונופים, מעט דיוקנאות, ובמיוחד יצירות הקליגרפיה היפנית, מבטאים לא רק מרחק גיאוגרפי, ומרחק בזמן, אלא שוני תרבותי עמוק.

 

המילים שבחר קזואו לייצג תערוכה זו לקוחות מאמנות הזן,Mujo  מבטא את החלוף והזמניות של חיינו, והפסוק הלקוח מהטבע, הערבה ירוקה והפרחים ארגמן, מרמזים על הדרך להשגת השלווה הנכספת מתוך השלמה וקבלת המציאות כפי שהיא.

 

רוח הזן - מעוררת מחשבה, עוצרת אותנו ולו לרגע מהמסע הקדחתני של חיינו - ומפנה את המבט פנימה אל  הנפש, כמשהו אוניברסאלי, אל-זמני.

 

בעיניים מערביות בוחנים יצירת אמנות דרך הרעיון, הצורה, הקומפוזיציה, הצבע, האסתטיקה. בתרבות המזרח, המבט על יצירת האמנות הוא מתוך קונטמפלציה, היצירה היא אמצעי למסע פנימי מדיטטיבי, עמוק אל תוך הנפש.

 

ציורי הזן היפני עתיקים ביותר, פרי יצירתם של נזירים בודהיסטיים שראו בציור דרך חיים לא רק כביטוי אמנותם, אלא כהגשמה של פילוסופיית חיים ומקור השראה מדיטטיבי המקרב אותם אל ההארה הנכספת.

 

ציורי הדיו ואמנות הקליגרפיה חודשו בתקופת האדו על ידי האמנים של התקופה, המפורסמים ביניהם הקואין אקקו (Hakuin Ekaku (1685-1768 וסנגאי גיבון Sengai Gibon (1751-1837) .

 

אלה חידשו את אמנות הזן, שהשפיעה במשך מאות שנים, מאז שהובאה ליפן מסין במאה השתים עשרה, על האווירה התרבותית, על דפוסי החיים ועל האמנות היפאנית, ובאה לביטוי בכל תחומי היצירה: ארכיטקטורה, עיצוב סביבתי על ידי גנים וגני אבן, קליגרפיה, ציור, טקסי תה, סידור פרחים, קרמיקה, אמנויות לחימה, תיאטרון, ספרות. למעשה, השילוב של האמנויות והיצירה נגע בכל תחומי החיים. 

 

הזן התבטא ברוח הפשטות, העכשוויות והמיידיות, בשינון השירים והאמרות האלגוריות ה-האיקו (haiku) בן 17 ההברות, המעורר את המחשבה בחיפוש התשובות לשאלות החיים הבסיסיות.

 אישיאי יוצר ברוח הזן, תוך שילוב בין טכניקה מודרנית לתוכן מסורתי ולהיפך. למשל, דמוי הבמבוק, מוטיב שכיח מאד ובעל משמעות סימבולית בציור היפני המסורתי, מוצג בצבעי אקריליק על קנבס, בהיפוך צבעים כ-במבוק לבן על רקע ירוק, לעומת ציור יער הבמבוק, המצויר בדיו שחור על נייר אורז צהוב. הציורים, לרוב בצורת מגילות, כוללים דמוי וכיתוב באותיות יפניות אנכיות.  

גם בציורי האבסטרקט, נשמר הפורמט המזוהה עם יצירה יפנית מסורתית.

 

האותיות הזרות המצוירות בקליגרפיה יפנית, מקסימות את הצופה בעל העין המערבית, וללא הבנת הטקסט מילולית והמשמעויות הנסתרות, הן נתפסות כדימויים אבסטרקטיים המזוהים עם איקונוגרפיה יפנית. אולם, מגילות האותיות מצפינות רבדים רבדים של סימבוליות, בפסוקי חכמה עתיקים, שהנזירים שיננו בתפילתם ושעברו ממורה לתלמידו, חרוזים של שירים והגיגים, חכמת חיים שעברה מדור לדור. אלה, גם אם נראים רחוקים ושונים מעולמנו, במבט מעמיק ובניסיון הבנת הכתוב, מתגלים כעל-זמניים ורלוונטיים, כעוסקים בשאלות היסוד של מהות חיי האדם.

 

חלק משמעותי ביצירתו של אישיאי, הקליגרפיה נותנת ביטוי לחוויה הפנימית של האמן. היא מבטאת דרך חיים, של הגות, התעמקות, סימן הדיו נובע מהנפש, מהפנימיות של היוצר, האות על הנייר היא רק הביטוי החיצוני לתהליך. בעולם שבו הדרך חשובה מהתוצאה, אין קיצורי דרך, והעתקה מתגלה מיד כזיוף בתוצאה המתקבלת.
הכח היצירתי הנובע מחיפוש ההארה, בא לידי ביטוי בשילוב ההדוק בין טכניקה, צורה ותוכן.   

 

הציור של האות או הסימן (ההבדל בין (character/letter, הוא תוצאה של מדיטציה, הבנה של המשמעות, אימון ארוך, דקדקני, תוך הקפדה על כללים, בריכוז, בנשימה ופעולת הגוף כולו תומכים באותה תנועה של היד, המציירת ברצף אחד, תוך תאום מדויק בין הנפש לגוף.

 

התהליך של ניקוי מחשבות ורגשות, הנקרא mushin, no mind, יוצר ריכוז מוחלט בפעולת היצירה. המיומנות הנרכשת על ידי אימון רב, הלימוד העובר ממורה מאסטר לתלמיד, במשך שנים, מאפשרים את היצירה בתנועות ספונטניות ההופכות לצורה האקספרסיבית, ללא מאמץ, תוך תנועה אחת ללא יכולת תיקון. הקווים הברורים, החדים, המבטאים את התנועה של היוצר, נקראים לעיתים עקבות הדיו
 ink trace bokuseki)) על הנייר, משאירים סימן, כמטביעים חותם של רגע מסוים בתהליך החוויה ואולי ההארה של היוצר.

 

אישיאי הוא מעין אי יפני בישראל. המפגש הבלתי אמצעי עם האדם ואמנותו מעמיד מולנו מראה, בדרך שבה הוא רואה את עצמו ואותנו, את חיינו כאן, כיפני-ישראלי הוא מעורר בנו הרהורים ותהיות על דרך חיינו ובכך פותח בפנינו צוהר אל אפשרויות ודרכים אלטרנטיביות.

 

בתערוכה מוצגות עבודות מיצירתו בתקופה האחרונה, בסגנון חופשי ונוטה למופשט, לצד מקצת עבודות מוקדמות, העוסקות בנושאים יפניים מסורתיים, יצירות קליגרפיה וחותמות.

 

אישיאי לוקח אותנו למסע אל עולמו הקסום של מיזוג איקונוגרפיה של סממני יפן, בסגנונו המשלב ישן וחדש, אל מראות זכרונו ודמיונו, ומזמין את הצופה לחוויה מרתקת במפגש עם עולמו.