איך להגיע
  אוצרות מהמחסן
  גלריה טל בערבית صالة العرض طال
  לוח מודעות
  ג'סיקה מאיר- רשמיה של אסטרונאותית
  טבע שביר- פרויקט קיימות ואיכות הסביבה
  גלריה טל -18 שנות פעילות
  האמנית פסלת חוה מחותן הלכה לעולמה
  מבט מעל -תערוכת צילומים של האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר בגלריה במרכז אקדמי רופין
  פנחס עשת -לא פסל של חומר אחד
  דן קריגר פרידה Dan Kryger Adieu
  זכרון בסלון ספורה של קהילת בקאו רומניה
  שרה בנינגה-הזמנה לשיח גלריה
  תערוכות מהעבר -רוצים להיזכר
  שרה בנינגה מבט מעבר Looking Beyond
  ילדים זה כל הספור!
  מילון וליש
  עידו נוי -ברכות לקבלת התואר
  מפגש -תערוכת אמנות נאיבית
  התערוכה המוצגת קסם הנייר
  קסם הנייר
  הביקור בהתאם להנחיות משרד הבריאות
  התחדשות אמני כפר ורדים מציגים
  שירלי סיגל מכוסה וחשוף
  קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
  ציוני דרך תערוכה מאוסף הגלריה
  ורדה יתום
  כנס מותר 2015 -הרצאת עדי גרינפלד בכנס
  לאה גולדברג עוד חרוז אחד
  דלית שלגי-לאון אור אחר, תחת שמש אחת
  דליה מאירי Paris Open Studio 2016
  מפגש עם הסופרת משוררת חמוטל בר-יוסף
  טבע הדברים -תערוכה חדשה
  בוגרים 2020- בית ספר גורן לעיצוב ולתקשורת חזותית
  סודות בבדים ותפרים
  אנחנו בסגר אנחנו בסדר-יוצרים בתקופת הקורונה
  הרצאת עדי גרינפלד בכנס מותר 23
  טל גרינפלד פלורידה
  מרסל ינקו Late DADA
  עידו נוי על גגות תל-אביב
  טלי זורע חרוט בנוף
  תערוכות לפי שנים
  עודד פיינגרש דיאלוג
  ישראל גרינפלד פרקטלים בצמר
  דף התערוכה
  על התערוכה
  השטיחים
  הודעה מעיתון הארץ
  אפרים משה ליליין
  אפרים משה ליליין נשים בגלריה האוניברסיטאית אוניברסיטת תל-אביב
  שיח נשים, ייצוג נשים באמנות ישראלית
  אחמד כנעאן על חבל דק
  תערוכת אמנים בוגרי הכפר לקראת חגיגות ה-30
  מבואה
  חוה מחותן זכרונות ילדות
  אהרון גלעדי פנים אל פנים
  דוד מסר בדרכו
  דוד מסר בדרכו
  תערוכת בוגרי בצלאל תואר שני MFA
  יאן פטרי - עבודות אחרונות
  שולה ליס מסע אישי
  פרופ' מורדכי עומר, לזכרו
  שמואל כץ הלך לעולמו
  מטלמורפוסיס סרט ושירים בתערוכה
  מטלמורפוזיס על האמן והתערוכה
  מיקי צדיק קורמת עור
  בהשראת חנוך לוין-תערוכת הדפסים
  ארץ ארץ נופים ואנשים מארץ ישראל של פעם
  מעגלים, דליה מאירי
  זמן התארגנות-חלון התרעננות
  לחם תערוכת אמני כפר ורדים
  שמואל כץ, בין מ?צ?רים מבית הזכוכית לארץ מובטחת
  תערוכות עבר Past Exhibitions
  אוֹמְרִים יֶשְׁנָהּ אֶרֶץ...
ישראל גרינפלד פרקטלים בצמר
דף התערוכה

ישראל גרינפלד   פרקטלים בצמר
דמויים בעיצוב מחשב על שטיחי קיר

התערוכה כוללת סדרה של שטיחים שעוצבו בהשראת פרקטלים שנוצרו על ידי הרצת פונקציות מתמטיות במחשב. השטיחים נארגו בין השנים 1992-1995 בבית מלאכה בישוב פלך בגליל. הרעיון משלב בין מדע וטבע לבין יצירה בחומר חם, אריגת צמר בשטיח קיר. ישראל מבטא ביצירות אלו את הקשר האישי שלו למסורת המשפחתית של תעשיית הטקסטיל ולמקצוע ההנדסה שבו הוא עוסק שנים רבות.

פרקטל, מהמלה הלטינית FRACTUS (שבריר, רסיס, פרגמנט), היא צורה או תבנית מרוסקת ולא אחידה, שמאפיינים אותה אקראיות ודמיות (similarity) עצמית בכל קנה מידה. המתמטיקאי הצרפתי-יהודי בנואה מנדלברוט, טבע את המושג בשנת 1975 והשתמש בו על מנת לתאר את הגיאומטריה המסובכת של הטבע.1 הטבע מסביבנו מלא צורות לא סדורות בעלות תבנית החוזרת על עצמה בקני מידה שונים, כדוגמת השתרגות ענפי עץ, מבנה פתיתי שלג, ומתווה קו חוף הים. תבניות אלו נראות לעיתים כאוטיות, לא אחידות, אך במבט מעמיק מתגלה סדר החוזר על עצמו בוריאציות אינסופיות. המדע הצעיר כאוס חוקר ומתאר את התופעות האלו,2 כדוגמת ההפכפכות של מזג האויר או התנודתיות של אוכלוסיות בעלי חיים. התיאור המתמטי שלהן פשוט להדהים, ובבסיסו עומד שימוש חוזר ונשנה על אותה תבנית פעמים רבות, עד ליצירת מבנים מסובכים ביותר כפי שמתואר בדוגמאות. קיימים סוגים רבים של פרקטלים, הנושאים שמות אקזוטיים כמו חבורת מנדלברוט, מושך מוזר ופלזמה, וחלקם מיוצגים בתערוכה זו. 

השטיחים 



אומנות אריגת שטיחים, היא מלאכה עתיקה שמקורה בתרבויות מוקדמות במזרח ומערב. גם באמנות המודרנית, אמנים רבים יצרו ועיצבו שטיחי קיר כמו מרסל ינקו, יוסל ברגנר מארק שאגל ואחרים.
המיוחד כאן הוא השמוש בצורות המתקבלות מהרצת הפרקטלים, כלומר יצירת דמוי המבוסס על אלמנט מהטבע. יש כאן שילוב בין תוכן וצורה. העיצוב נעשה מתוך בחירה והתאמה בין צורות אקראיות הנוצרות מתוך נוסחה באיטרציות אינסופיות ושילובם כמאין קולאז'. בחירת פלטת הצבעים והתאמה נעשית בתהליך של ניסוי וטעיה עד לקבלת הגוונים הרצויים. הצבעים מרהיבים יוצרות דמויי אבסטרקט הרמוניים ואסתטיים.
בציורים המוצגים בהדפסה דיגיטלית ניתן למצוא חלק מהעיצובים בצבעים שונים מאלו המופעים בשטיח הארוג. במעבר מתמונת המחשב, המתאפיינת במספר רב של גוונים ופרטים, אל הצמר במרקם רך וחם אך מוגבל במספר הצבעים, מתקבלים אפקטים מיוחדים של טישטוש גבולות ומעבר הדרגתי בין הצבעים.
הצופה יכול לזהות בדימוים תבניות מוכרות מצורות בטבע, חלקם כנוף ראשוני, קדום או צורות גיאומטריות בקווים הרמוניים המזכירים צמיחה ופריחה כהתחדשות בטבע.
בעיצוב השטיחים  תוך שמוש בנוסחה המתמטית, יש פירוק והרכבה מחדש של אלמנטים בסיסיים, תוך הכנסת מימד זמן המתקבל ע"י התהליך האיטרטיבי, כשאיפה קמאית לחזרה והבנה של מסתורי חוקיות הטבע ובריאה. 

1.            Benoit B. Mandelbrot, The fractal geometry of nature, W.H. Freeman: San Francisco, 1982.

2.            ג'יימס גליק, כאוס: מדע חדש נוצר, ספרית מעריב, 1991.

השטיחים