איך להגיע
  אוצרות מהמחסן
  גלריה טל בערבית صالة العرض طال
  לוח מודעות
  ג'סיקה מאיר- רשמיה של אסטרונאותית
  טבע שביר- פרויקט קיימות ואיכות הסביבה
  גלריה טל -18 שנות פעילות
  האמנית פסלת חוה מחותן הלכה לעולמה
  מבט מעל -תערוכת צילומים של האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר בגלריה במרכז אקדמי רופין
  פנחס עשת -לא פסל של חומר אחד
  דן קריגר פרידה Dan Kryger Adieu
  זכרון בסלון ספורה של קהילת בקאו רומניה
  שרה בנינגה-הזמנה לשיח גלריה
  תערוכות מהעבר -רוצים להיזכר
  שרה בנינגה מבט מעבר Looking Beyond
  ילדים זה כל הספור!
  מילון וליש
  עידו נוי -ברכות לקבלת התואר
  מפגש -תערוכת אמנות נאיבית
  התערוכה המוצגת קסם הנייר
  קסם הנייר
  הביקור בהתאם להנחיות משרד הבריאות
  התחדשות אמני כפר ורדים מציגים
  שירלי סיגל מכוסה וחשוף
  קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
  ציוני דרך תערוכה מאוסף הגלריה
  ורדה יתום
  כנס מותר 2015 -הרצאת עדי גרינפלד בכנס
  לאה גולדברג עוד חרוז אחד
  דלית שלגי-לאון אור אחר, תחת שמש אחת
  דליה מאירי Paris Open Studio 2016
  מפגש עם הסופרת משוררת חמוטל בר-יוסף
  טבע הדברים -תערוכה חדשה
  בוגרים 2020- בית ספר גורן לעיצוב ולתקשורת חזותית
  סודות בבדים ותפרים
  אנחנו בסגר אנחנו בסדר-יוצרים בתקופת הקורונה
  הרצאת עדי גרינפלד בכנס מותר 23
  טל גרינפלד פלורידה
  מרסל ינקו Late DADA
  עידו נוי על גגות תל-אביב
  טלי זורע חרוט בנוף
  תערוכות לפי שנים
  עודד פיינגרש דיאלוג
  ישראל גרינפלד פרקטלים בצמר
  אפרים משה ליליין
  אפרים משה ליליין נשים בגלריה האוניברסיטאית אוניברסיטת תל-אביב
  שיח נשים, ייצוג נשים באמנות ישראלית
  אחמד כנעאן על חבל דק
  תערוכת אמנים בוגרי הכפר לקראת חגיגות ה-30
  מבואה
  חוה מחותן זכרונות ילדות
  אהרון גלעדי פנים אל פנים
  דוד מסר בדרכו
  דוד מסר בדרכו
  תערוכת בוגרי בצלאל תואר שני MFA
  יאן פטרי - עבודות אחרונות
  הזמנה
  תמונות
  על התערוכה
  מאמר
  תמונות מפתיחת התערוכה
  בונסאי כפסל חי
  שולה ליס מסע אישי
  פרופ' מורדכי עומר, לזכרו
  שמואל כץ הלך לעולמו
  מטלמורפוסיס סרט ושירים בתערוכה
  מטלמורפוזיס על האמן והתערוכה
  מיקי צדיק קורמת עור
  בהשראת חנוך לוין-תערוכת הדפסים
  ארץ ארץ נופים ואנשים מארץ ישראל של פעם
  מעגלים, דליה מאירי
  זמן התארגנות-חלון התרעננות
  לחם תערוכת אמני כפר ורדים
  שמואל כץ, בין מ?צ?רים מבית הזכוכית לארץ מובטחת
  תערוכות עבר Past Exhibitions
  אוֹמְרִים יֶשְׁנָהּ אֶרֶץ...
יאן פטרי - עבודות אחרונות
מאמר

כחול  צהוב ירוק
עדי גרינפלד

יצירתו של יאן פטרי חובקת בתוכה כמה רבדים. אפשר להתייחס אל התוכן כתאור פיגורטיבי ריאליסטי של דימוי או נוף, אפשר להתמקד בצבעוניות השלטת בציורים, אפשר גם לזהות מסרים סימבוליים הקשורים בהשפעות מדיטטיביות.

בתערוכה מוצגות סדרות ציורים המאופיינות בהבחנה לפי כמה צבעים מובילים. סדרת גווני כחול, סדרת גווני צהוב כתום וירוק, וסדרה של ציורים על רקע שחור.

מושג הצבע ומהותו העסיק חוקרים ואמנים כתופעה פיסיקלית, פיסיולוגית ובעלת השפעות פסיכולוגיות הקשורות בשכל ורגש כאחד. תחושת הצבע נוצרת כאשר אנו קולטים את האור המוחזר מאובייקטים באמצעות מערכת הראיה. העין מקשרת בין העולם סביבנו לבין המוח המעבד ומפענח. אולם תפיסת הצבע של אדם קשורה, מעבר למערכות הפיסיות, ברגש, בכושר אסוציאטיבי, בתבונה, בזכרונות, כלומר, בתהליך קוגניטיבי המתרחש בעולמו הפנימי של האדם.

בציורי פטרי, הנוף המתואר כנוף ריאליסטי עובר טרנספורמציה בתוך סדרת הציורים, כאשר הדימוי נעלם בהדרגה, בתוך גווני הצבע של הרקע. ניתן לדמות את ההתפתחות ההדרגתית של נושא תאור הנוף אל תאור התרחשות בגווני צבע בלבד, כהתקרבות הדרגתית, כהתבוננות בפרט מתוך הציור. למשל, נוף ריאליסטי של גלי ים סוער, ההופך לתמונת השתקפויות על פני משטח מים רוגע, ועד לציור שכולו רקע כחול אחיד, הנוגע כמעט באבסטרקט.

בהתבוננות במכלול הציורים כבסדרה נושאית, אפשר להבחין ביסודות הטבע: אדמה, מים, שמיים (עננים), אש, אוויר (ריק). למשל, צמרות העצים במגוון צבעי הירוק, הנוגעות לא נוגעות בעננים בשלל גווני לבן על רקע כחול השמים, הענן שמשנה צורתו בתנועתו המתמדת היוצרת תחושה של זמן. או למשל, גווני הצהוב הבהיר בשדה שיבולים בניגוד לצהובים של השמיים בזריחה, ועד גווני הכתום המודגש של השקיעה. הדרמטיות של השריפה בכרמל מבוטאת בגווני אדום עז על רקע שחור בוהק, כאש בוערת בחלל של לילה נצחי.

יסודות הטבע, מרכיבי הבסיס של עולמנו, מתמזגים לנארטיב שפטרי מספר בסדרת ציורים, כאשר כל ציור עומד בפני עצמו, ובו בזמן הוא חלק ממכלול.

היבט נוסף ביצירה של פטרי מתייחס לאלמנטים מדיטטיביים המהדהדים עם תורות המזרח. זן בודהיזם, למשל, מדגיש את עקרונות הפשטות והאסטטיקה שבטבע עצמו, רעיונות  והרהורים על תובנות החיים, המחזוריות שבטבע, לצורך התמודדות עם הסבל והמלנכוליה, הבדידות, הזקנה והמוות. רעיונות הדוגלים בוויתור על מנעמי החיים החושניים, על היוהרה, העושר, תאוות הבצע, לטובת הפשטות המעוררת את התודעה להרהורים והתבוננות במציאות במבט אחר, חדש ורענן, מתוך ניסיון לתובנות על מהות החיים.

רעיונות אלה נשענים על היסודות הפיסיים והרוחניים החבויים בתוכנו אנו, וההבנה תלויה ביכולת להיפתח ולנסות לראות את הדימוי כמעורר תחושה רגשית, ובעקבותיה אולי גם להגיע לתובנות חדשות.

אלמנטים מדיטטיביים אלה מתוארים למשל בציור קערת הנזיר, המצויר כהשתקפות אופטית על רקע שחור בוהק. את הסימבוליקה של חיי הפשטות ניתן למצוא בציור ככר לחם על רקע שחור, ובציורים הכחולים, של צמרות הרים מושלגים, שמים וים, המתארים תחושת הרמוניה המתקבלת על ידי שינויים הדרגתיים, קלים ועדינים בגווני הצבע, המתמזגים ונבלעים בהדרגה אל תוך הרקע, עד כדי העלמות.

תאורי צמרות העצים מראים רק את החלק העליון של העץ על רקע שמיים, יוצרים מניפולציה המכוונת את מבט הצופה מעלה, אל השמים והעננים, המזכירים ישות (אלוהית) סמויה.

משיכות המכחול של יאן פטרי, המתארות את שקיפות השמיים, את תנועתם הבלתי פוסקת של העננים, הזרימה של המים, גווני הירוק השונים של הצמחייה, המשתנים על רקע הסביבה, מעבירים את הנשגב בנוף, בצורה ובתוכן, בבחירה מוקפדת ובאסטטיקה מקורית של האמן.

ביצירתו המקורית מתוארים נופים מקומיים ודמיוניים המהדהדים עם רעיונות אוניברסליים, של היסודות בטבע, ומשולבים בהלכי רוח של מזרח ומערב.


יאן פטרי נולד בסיביו, רומניה (1945), ולמד באוניברסיטת קלוז' לאמנויות, עיר עתיקה בעלת מסורת רבת שנים של אמנות אירופית. יאן הוא יוצר רב תחומי בציור, פיסול והדפס. בצעירותו בבוקרסט, עסק גם באריגה, טקסטיל ותפאורות. בשנת 1973, עלה לארץ ויצר בסטודיו בבת-ים, וציוריו הוצגו ונמכרו לאספנים בארץ ובעיקר בארה"ב. מאז שנת 1990, הוא חי ויוצר בכפר ורדים.

יאן מאמין ועוסק בפרקטיקות זן ומדיטציה, עוסק באמנות הבונסאי, וביצירה תוך שילוב אלמנטים מאמנויות המזרח. יאן שומר על פרטיותו, ממעט במילים, ומדגיש את יצירתו העכשווית על פני יצירתו הענפה בעבר.