איך להגיע
  לוח מודעות
  לב רעב -תערוכה בהשראת ספורי הספר
  חנה ניר קמגושנאי
  יורש, אקטואלי מתמיד
  אוצרות מהמחסן
  מבט מעל -תערוכת צילומים של האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר בגלריה במרכז אקדמי רופין
  זכרון בסלון ספורה של קהילת בקאו רומניה
  תערוכות מהעבר -רוצים להיזכר
  גלריה טל בערבית صالة العرض طال
  גלריה טל -18 שנות פעילות
  שרה בנינגה מבט מעבר Looking Beyond
  טבע שביר- פרויקט קיימות ואיכות הסביבה
  עידו נוי -ברכות לקבלת התואר
  דן קריגר פרידה Dan Kryger Adieu
  מפגש -תערוכת אמנות נאיבית
  פנחס עשת -לא פסל של חומר אחד
  ילדים זה כל הספור!
  התערוכה המוצגת קסם הנייר
  שרה בנינגה-הזמנה לשיח גלריה
  הביקור בהתאם להנחיות משרד הבריאות
  קסם הנייר
  ג'סיקה מאיר- רשמיה של אסטרונאותית
  האמנית פסלת חוה מחותן הלכה לעולמה
  ורדה יתום
  ציוני דרך תערוכה מאוסף הגלריה
  שירלי סיגל מכוסה וחשוף
  התחדשות אמני כפר ורדים מציגים
  דלית שלגי-לאון אור אחר, תחת שמש אחת
  דליה מאירי Paris Open Studio 2016
  מפגש עם הסופרת משוררת חמוטל בר-יוסף
  כנס מותר 2015 -הרצאת עדי גרינפלד בכנס
  טבע הדברים -תערוכה חדשה
  מילון וליש
  בוגרים 2020- בית ספר גורן לעיצוב ולתקשורת חזותית
  סודות בבדים ותפרים
  אנחנו בסגר אנחנו בסדר-יוצרים בתקופת הקורונה
  קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
  טל גרינפלד פלורידה
  הרצאת עדי גרינפלד בכנס מותר 23
  לאה גולדברג עוד חרוז אחד
  מרסל ינקו Late DADA
  טלי זורע חרוט בנוף
  אפרים משה ליליין
  תערוכות לפי שנים
  אפרים משה ליליין נשים בגלריה האוניברסיטאית אוניברסיטת תל-אביב
  עודד פיינגרש דיאלוג
  שיח נשים, ייצוג נשים באמנות ישראלית
  אחמד כנעאן על חבל דק
  עידו נוי על גגות תל-אביב
  מבואה
  חוה מחותן זכרונות ילדות
  ישראל גרינפלד פרקטלים בצמר
  אהרון גלעדי פנים אל פנים
  דוד מסר בדרכו
  דוד מסר בדרכו
  תערוכת בוגרי בצלאל תואר שני MFA
  יאן פטרי - עבודות אחרונות
  שולה ליס מסע אישי
  תערוכת אמנים בוגרי הכפר לקראת חגיגות ה-30
  פרופ' מורדכי עומר, לזכרו
  שמואל כץ, בין מ?צ?רים מבית הזכוכית לארץ מובטחת
  ארץ ארץ נופים ואנשים מארץ ישראל של פעם
  לחם תערוכת אמני כפר ורדים
  זמן התארגנות-חלון התרעננות
  שמואל כץ הלך לעולמו
  מטלמורפוסיס סרט ושירים בתערוכה
  מטלמורפוזיס על האמן והתערוכה
  מיקי צדיק קורמת עור
  בהשראת חנוך לוין-תערוכת הדפסים
  מעגלים, דליה מאירי
  תערוכות עבר Past Exhibitions
  אוֹמְרִים יֶשְׁנָהּ אֶרֶץ...
מאגזין הגלריה Abstract
מאיר פיצ'חדזה


מאיר פיצ'חדזה - דיוקן עצמי עם מזוודות 1996

שמן על נייר מודבק על בד, 50 X 58 ס"מ

נולד גרוזיה 1955 , עלה ישראל 1973 , חי ויוצר בתל-אביב


                                       מאיר פיצ'חדזה , רוויטל גרין

מאיר פיצ'חדזה (Meir Pichhadze) ממקם עצמו בנוף פתוח וקודר, נוף שלא לקוח מגרוזיה, ארץ הולדתו, ולא מהנוף המקומי, אלא, זהו נוף פנימי. הרקע המושחר מושג במריחת המצע ביסוד כהה, ורק אז מתחיל פיצ'חדזה להאיר את הבד החשוך: "לעבוד על בד לבן נראה לי כאילו אנחנו מלכלכים את הבד ומשחירים את האור"[1]. המלחמה של פיצ'חדזה בחושך, אקזיסטנציאליסטית, במובן שאין אמנות בחברה מפוייסת. כפי שמסביר אלבר קאמי  (Camus) "בכל מרד מצוייה התביעה המטאפיסית לאחדות, חוסר האפשרות להשיגה ויצורו של עולם תחליף. מנקודת ראות זו המרד הוא יוצרו של עולם. זו גם הגדרת האמנות"[2]. מתוך הרקע הכהה בוקע באופק אור, ספק זריחה ספק שקיעה; וישנן שלוש נקודות אור נוספות שאינן מגיעות ממקור טבעי: ראש האמן והחפצים אותם נושא בכל אחת מידיו.
דיוקן עצמי זה הוא מתוך סדרה שצויירה על פי תצלומים מבויימים בהם מופיע האמן נושא ספרים ומזוודות. בעבודה זו, הקומפוזיציה א-סימטרית מאחר וכל יד בגובה שונה. הדגשי האור על הדמות החשוכה מבליטים את המסע המנטלי לצד המסע הפיסי שהיא עוברת: הראש המואר מרמז על מסע פנימי שחווה האמן במקביל למסע חיצוני, בו חצה גבולות פיסיים; המזוודה היא אטריבוט במרחבו הפיסי של הנוסע והמהגר ומבחינה צורנית, המזוודה שמחזיק פיצ'חדזה ביד ימין ממשיכה את הקו הורטיקלי של השרוול ומקבילה לרגליו, המזוודה שמחזיק ביד שמאל היא הד לקו האופק; ולבסוף, הספרים, ממוקמים במרכז הקומפוזיציה,  מוחזקים קרוב מאד פיסית לגופו, בקרבת ליבו של האמן, דגש נוסף ניתן לספרים דרך הצבע. המקום האמיתי של היהודי, כותב אדמונד ז'אבס, "הוא הספר... המחשבה היהודית היא מחשבה נודדת... אי יכולת ליצור מקום, ליצור את המקום שלך"[3]. גישה זו פוטרת את פיצ'חדזה מלבחור בין זהותו המקורית לזו החדשה.



[1] דבריו של מאיר פיצ'חדזה מתוך מאמרו של יעקב בן הרצל, "מרוסיה באהבה", משקיהון, מס' 13, ינואר, 1991, עמ' 26.

[2] אלבר קאמי, האדם המורד, עם עובד, תל אביב, 1999, (1951), עמ' 213.

[3] אדמונד ז'אבס, זה המדבר, דבר אינו מכה בו שורש, 1991, בתוך: שרית שפירא, מסלולי נדודים: הגירה, מסעות ומעברים באמנות ישראלית עכשווית, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1991, עמ' 17-9.